Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg. Se vårt programutbud.
Ekologins nyanser – undervisning och lärande för hållbar utveckling i förskolanNy!Författare: Cecilia Caiman, Inger Björklund och Yvonne MöllerSvenska | Häftad | Utgiven 2022Med Ekologins nyanser - undervisning och lärande för hållbar utveckling i förskolan vill författarna entusiasmera blivande förskollärare, yrkesverksamma förskollärare, pedagoger och rektorer att ta sig an och fördjupa arbetet med hållbarhetsfrågorna i förskolan. Boken beskriver hur en utforskande undervisning med direkta naturmöten, kreativa infall och hållbara vanor kan utvecklas.
Lekfulla berättelser – där individen och gruppen möts i ett ömsesidigt meningsskapandeFörfattare: Pedagoger, ateljerista, pedagogiska och förskolechef på förskolorna Guldkusten, Bikupan, Fröhuset i ÖstersundSvenska | Häftad | Utgiven 2021De tre förskolorna Guldkusten, Bikupan och Fröhuset i Östersund skriver varje år en processbok tillsammans om sitt projekterande arbete under det år som gått. Här reflekterar, analyserar och berättar de om sitt arbete för att kunna utveckla det vidare, och visa föräldrar och andra hur de gör för att fördjupa sitt Reggio Emilia-inspirerade och systematiska kvalitetsarbete i förhållande till förskolans läroplan.
Reggio Emilia Institutet har tidigare gett ut deras processbok Hoppfulla berättelser (om hösten 2017 och våren 2018) vilken inspirerat väldigt många.
Nu är det dags igen, för Guldkustens, Bikupans och Fröhusets processbok om hösten 2019 och våren 2020 vilken framför allt handlar om lek och lekfullhet, men också om ateljékultur och varför de numera ser sina pedagogiska miljöer som ateljéer.
I Lekfulla berättelser medverkar de nio avdelningarna med varsitt kapitel, så även köken, där de berättar och reflekterar över sitt projekterande tillsammans med barnen. Därtill hur extra viktig deras arbete med processboken blivit under pandemin när avdelningarna och förskolorna inte har kunnat träffas som tidigare, och även för familjerna.
Arbetsinriktning för Reggio Emilias kommunala förskolorFörfattare: Istituzione i kommunen Reggio EmiliaSvenska | Utgiven 2012Reggio Emilias kommunala förskolors första officiella dokument, ett slags läroplan. En tunn skrift (22 sidor) som sätter förskolornas mest grundläggande arbetsinriktning och värden på pränt. Den tar upp förskolornas identitet och målsättning, principer för det pedagogiska projektet och väsentliga komponenter för att förskolorna ska fungera.
Denna skrift är ett utmärkt komplement till den senare utgivna "Arbetsdokument för verksamheten på de kommunala förskolorna" (2017).
Barn och naturvetenskapFörfattare: Elfström, Nilsson, Sterner, Wehner-GodéeSvenska | Häftad | Utgiven 2022Barn och naturvetenskap behandlar de naturvetenskapliga ämnenas didaktik för förskolans och skolans tidiga år. Författarna undersöker likheterna mellan naturvetenskapliga forskares arbetssätt och barns utforskande och undersökande – och ger exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn i olika naturvetenskapliga projekt.
Barn och naturvetenskaps tredje reviderade upplaga är dessutom utökad med ett kapitel med exempel på hur barn i förskola och grundskola utforskar biologisk mångfald i den egna lärmiljön.