Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg.

> SE VÅRT PROGRAMUTBUD

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Tidsmaskin, spindelnät och streckkoder Författare: Christina Dackéus och Karin Furness Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2007
    94:-
  • Delaktighet Författare: Francoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Det här är en bok som visar varför förskolor och skolor måste jobba med delaktighet och hur man kan göra det genom att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och lärares vardag. Författarna bjuder på många igenkännbara vardagsexempel från förskola och skola, vilka de sedan tar sig an med olika reflektionsanalyser. Ett reflekterande som även gör läsaren delaktig, inte minst inför hur man kan jobba vidare med detta i den egna praktiken.
    325:-
  • Bygg & konstruktion i förskolan Författare: Mia Mylesand Svenska | Häftad | Utgiven 2007 Bygg och konstruktion är ett av de språk barn kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sig sin egen identitet. Det handlar om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati och förhållningssätt. Bygghörnan ska vara en mötesplats för alla barn, oavsett kön och ålder. Med text och bild beskriver Mia Mylesand hur arbetet under många år växt fram på den förskola där hon arbetar. Boken ger idéer på hur man som pedagog kan gå in och ge barnen större utmaningar.
    232:-
  • D som i Robin Hoods pilbåge Författare: Anna Barsotti Svenska | Häftad | Utgiven 1997 Denna bok beskriver ett kommunikationsprojekt på förskolan Diana i Reggio Emilia. Den ger även en bakgrund till den kommunala förskoleverksamheten där, en personlig sammanfattning av dess pedagogiska filosofi, en intervju med ateljeristan Vea Vecchi och ett utdrag från en fortbildningsträff, ledd av den förste ledaren för verksamheten, Loris Malaguzzi.
    198:-
  • Digitalt meningsskapande i förskolan Författare: Erika Kyrk Seger (redaktör) Svenska | Häftad | Utgiven 2020 I antologin Digitalt meningsskapande i förskolan delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter av digitalt meningsskapande i förskolan (där många av dem också är verksamma i Reggio Emilia-inspirerade förskolor). Här handlar det egentligen inte om tekniken – i alla fall inte i form av enkla digitala tips, appar eller andra quick fix som många vill sälja på föräldrar och förskolor idag – utan om hur, när och varför (de didaktiska frågorna) som digitala verktyg verkligen kan fördjupa lärandet i förskolan. Författarnas olika praktik- och forskarerfarenheter kring hur man kan arbeta reflekterande, meningsskapande och lärande med digitala verktyg tillsammans med förskolebarn, men också med kollegor, familj och samhälle gör denna antologi till en viktig bok. Dessutom med längre livslängd än många digitala verktyg har.
    368:-
  • En spagettiröra av röster Författare: Harold Göthson och Birgitta Kennedy Svenska | Häftad | Utgiven 2015 I En spagettiröra av röster – Om en förskolas förändringsarbete berättar Birgitta Kennedy (Trollets pedagogista under många år) och Harold Göthson (Trollets pedagogiska organisationskonsult) om en kommunal och Reggio Emilia-inspirerad förskolas utvecklingsarbete under tre decennier. Boken rymmer såväl konkreta berättelser om olika projekt och Trollets vardag som författarnas reflektioner kring det. Boken sätter också in Trollet i en historisk kontext om förskolans utveckling i Sverige och för också en diskussion om var förskolan står idag och vilka som är dess framtida utmaningar. Men framförallt visar den hur man på just Trollet arbetat för att försöka skapa den lärande, demokratiska och kunskapsutvecklande mötesplats som man önskar att förskolan skall vara. Det här är en bok för såväl pedagoger och förskollärare som rektorer, förskolechefer, skolutvecklare och politiker – och studenter på lärarutbildningar och föräldrar.
    337:-
  • Spindelblomman Författare: Christina Dackéus och Karin Furness Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2010
    226:-

Barn Som Utmanar Kollage

DIGITALT: BARN SOM UTMANAR, ATT FÖRSTÅ OCH GE STÖD, 24 SEPTEMBER

Alla har vi barn som utmanar oss på olika sätt. I föreläsningen ges teoretiska perspektiv på hur vi kan förstå barnet, men även praktiska exempel genom film och pedagogisk dokumentation om hur vi kan stödja barnet i att hitta nya strategier för att lösa sina behov och önskningar. Med Azarina Kander Birgersson, handledande specialpedagog, pedagogista & ateljerista på Vinslövs förskolor & Marte Meo, Licensed Supervisor.

workshop lera REIs ateljé.jpg

WORKSHOP: LÄR DIG MERA MED LERA, 3 OKTOBER

En eftermiddag med och om lera som ett material för att arbeta tredimensionellt i förskolan. I denna workshop ingår praktiskt arbete med olika tekniker – ringla, kavla, tumma, skulptera, konstruera – men också materialkännedom och skötsel av leran. Eget arbete varvas med exempel från förskolor som inspiration och utmaning, och om hur en lerhörna på förskolan kan se ut och vad som ska finnas där.

TEXTIL I FÖRSKOLAN, WORKSHOP, Liten puff

WORKSHOP: TEXTIL I FÖRSKOLAN – EXPERIMENTERA, BRODERA OCH KONSTRUERA, 14-15 OKTOBER

En två dagars workshop i Reggio Emilia Institutets ateljé, med praktiskt arbete i olika textila tekniker för förskolans samtliga åldersgrupper.