Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärldenFörfattare: Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson & Camilla MeyerSvenska | Häftad | Utgiven 2018I Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden (Lärarförlaget) bjuder förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och Camilla Meyer på en praktiknära inblick i hur barn och pedagoger (och föräldrar) kan arbeta projekterande i förskolan, och med sin omvärld – och hur berikande det är för alla inblandade, även för gammeltanter och betonggjutare.
De berättar om såväl svårigheter (hur väljer man bland barnens många förslag) som glädjeämnen ("Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt", som ett av barnen sa när byggandet av bänken kom igång) – och författarna, liksom barnen, delar här med sig av hur de undersökt, dokumenterat, reflekterat, skapat ...
Digitalt meningsskapande i förskolanFörfattare: Erika Kyrk Seger (redaktör)Svenska | Häftad | Utgiven 2020I antologin Digitalt meningsskapande i förskolan delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter av digitalt meningsskapande i förskolan (där många av dem också är verksamma i Reggio Emilia-inspirerade förskolor).
Här handlar det egentligen inte om tekniken – i alla fall inte i form av enkla digitala tips, appar eller andra quick fix som många vill sälja på föräldrar och förskolor idag – utan om hur, när och varför (de didaktiska frågorna) som digitala verktyg verkligen kan fördjupa lärandet i förskolan.
Författarnas olika praktik- och forskarerfarenheter kring hur man kan arbeta reflekterande, meningsskapande och lärande med digitala verktyg tillsammans med förskolebarn, men också med kollegor, familj och samhälle gör denna antologi till en viktig bok. Dessutom med längre livslängd än många digitala verktyg har.
Göra demokratiFörfattare: Johanna Appelquist, Helena MarkenSvenska | Häftad | Utgiven 2019Demokratin måste gälla alla. Här måste och kan förskolor vara en viktig del av vår demokrati. Något som Johanna Appelquist och Helena Marken visar med den här boken, där de berättar om hur de arbetar för att de yngsta, ettåringarna, också ska få leva och uppleva demokrati i förskolan. Ja, det är detta som är grundbulten i det projekt som de berättar om i Göra demokrati, om hur barnen tillsammans med sina pedagoger – men också med familjerna som viktiga och aktiva medspelare – utforskar och skapar relationer till platser.
Författarna visar hur man kan göra det möjligt för ettåringar att uttrycka sig på många olika sätt och hur man som pedagog kan uppmärksamma det, samt hur ett projekterande förhållningssätt och pedagogisk dokumentation gör det möjligt att möta barnens strategier och teorier – och låta dem ta plats på nya sätt i samhället.
Lekfulla berättelser – där individen och gruppen möts i ett ömsesidigt meningsskapandeFörfattare: Pedagoger, ateljerista, pedagogiska och förskolechef på förskolorna Guldkusten, Bikupan, Fröhuset i ÖstersundSvenska | Häftad | Utgiven 2021De tre förskolorna Guldkusten, Bikupan och Fröhuset i Östersund skriver varje år en processbok tillsammans om sitt projekterande arbete under det år som gått. Här reflekterar, analyserar och berättar de om sitt arbete för att kunna utveckla det vidare, och visa föräldrar och andra hur de gör för att fördjupa sitt Reggio Emilia-inspirerade och systematiska kvalitetsarbete i förhållande till förskolans läroplan.
Reggio Emilia Institutet har tidigare gett ut deras processbok Hoppfulla berättelser (om hösten 2017 och våren 2018) vilken inspirerat väldigt många.
Nu är det dags igen, för Guldkustens, Bikupans och Fröhusets processbok om hösten 2019 och våren 2020 vilken framför allt handlar om lek och lekfullhet, men också om ateljékultur och varför de numera ser sina pedagogiska miljöer som ateljéer.
I Lekfulla berättelser medverkar de nio avdelningarna med varsitt kapitel, så även köken, där de berättar och reflekterar över sitt projekterande tillsammans med barnen. Därtill hur extra viktig deras arbete med processboken blivit under pandemin när avdelningarna och förskolorna inte har kunnat träffas som tidigare, och även för familjerna.
En bok om förvandlingFörfattare: Åsa HedbergSvenska | Häftad | Utgiven 2015Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”.
”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
Mediepedagogik på barnens villkorFörfattare: Ulla-Karin Lundgren Öhman (red)Svenska | Häftad | Utgiven 2014Digitala verktyg har nu intagit såväl förskolans som förskoleklassernas praktik. Men hur är det med det pedagogiska förhållningssättet – och hur får man till en bra pedagogik med digitala verktyg? En bok kan förstås inte lösa allt, men med ”Mediepolitik på barnens villkor” kan man få både rejält med inspiration och en bra grund för hur man kan arbeta med barns delaktighet, lärande och meningsskapande i en digital kontext. Boken är en antologi där såväl redaktören Ulla-Karin Lundgren Öhman som hennes många medförfattare delar med sig av såväl praktiska tips som teoretiska infallsvinklar.
Glasfåglar i molnenFörfattare: Birgitta KennedySvenska | Häftad | Utgiven 1999Denna bok om temaarbete och dokumentation är skriven ur en pedagogs synvinkel och följer ett engagerande och utmanande förändringsarbete på förskolan Trollet i Kalmar. Boken ger, både i text och bild, en beskrivning av dokumentationsarbetets svårigheter och glädjeämnen. Här ges också exempel som visar att det krävs reflektioner för att dokumentationerna ska kunna bli användbara verktyg. Boken är en levande skildring av arbetet med att utveckla den pedagogiska miljön och ger idéer till andra som är beredda att utmana och problematisera sin egen verksamhet.