Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Vi är Sveriges mötesplats för Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och fortbildar pedagoger och förskollärare med bland annat estetiska verktyg.

> SE VÅRT PROGRAMUTBUD

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Lyssnandets pedagogik Författare: Ann Åberg och Hillevi Lenz Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2018 Boken handlar om etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Här beskrivs arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av exempel ut sin egen vardag delger Ann Åberg gruppens erfarenheter av förändringsarbete från praktikerns horisont. I konkreta exempel beskrivs hur pedagogisk dokumentation öppnar för ny förståelse av barn och deras väg till kunskap. Dåvarande lektor, nu professor vid Stockholms universitet, Hillevi Lenz Taguchi bidrar även med ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna. I denna rikt illustrerade bok vävs beskrivningarna av vardagsarbete samman med ett teoretiskt tänkande. Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen.
    470,75:-
  • Dansant Författare: Christina Dackéus, Ann Engström och Karin Furness Svenska | Spiralbunden | Utgiven 2014
    290:-
  • Formulera - Bild och projekt i förskolan Författare: Karin Furness Svenska | Häftad | Utgiven 2017
    490:-
  • Lekfulla berättelser – där individen och gruppen möts i ett ömsesidigt meningsskapande Författare: Pedagoger, ateljerista, pedagogiska och förskolechef på förskolorna Guldkusten, Bikupan, Fröhuset i Östersund Svenska | Häftad | Utgiven 2021 De tre förskolorna Guldkusten, Bikupan och Fröhuset i Östersund skriver varje år en processbok tillsammans om sitt projekterande arbete under det år som gått. Här reflekterar, analyserar och berättar de om sitt arbete för att kunna utveckla det vidare, och visa föräldrar och andra hur de gör för att fördjupa sitt Reggio Emilia-inspirerade och systematiska kvalitetsarbete i förhållande till förskolans läroplan. Reggio Emilia Institutet har tidigare gett ut deras processbok Hoppfulla berättelser (om hösten 2017 och våren 2018) vilken inspirerat väldigt många. Nu är det dags igen, för Guldkustens, Bikupans och Fröhusets processbok om hösten 2019 och våren 2020 vilken framför allt handlar om lek och lekfullhet, men också om ateljékultur och varför de numera ser sina pedagogiska miljöer som ateljéer. I Lekfulla berättelser medverkar de nio avdelningarna med varsitt kapitel, så även köken, där de berättar och reflekterar över sitt projekterande tillsammans med barnen. Därtill hur extra viktig deras arbete med processboken blivit under pandemin när avdelningarna och förskolorna inte har kunnat träffas som tidigare, och även för familjerna.
    205:-
  • Att fånga lärandet Författare: Christina Wehner-Godée Svenska | Häftad | Utgiven 2000 En bok om pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Christina Wehner-Godée delar här med sig av sin erfarenhet av pedagogisk dokumentation under sitt arbete som lärarutbildare. Boken tar avstamp i frågorna: Vad är meningsfullt att dokumentera och varför? Hur fungerar de olika hjälpmedlen? Vad kan dokumentationen få för konsekvenser i ett förändringsarbete?
    397:-
  • Göra demokrati Författare: Johanna Appelquist, Helena Marken Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Demokratin måste gälla alla. Här måste och kan förskolor vara en viktig del av vår demokrati. Något som Johanna Appelquist och Helena Marken visar med den här boken, där de berättar om hur de arbetar för att de yngsta, ettåringarna, också ska få leva och uppleva demokrati i förskolan. Ja, det är detta som är grundbulten i det projekt som de berättar om i Göra demokrati, om hur barnen tillsammans med sina pedagoger – men också med familjerna som viktiga och aktiva medspelare – utforskar och skapar relationer till platser. Författarna visar hur man kan göra det möjligt för ettåringar att uttrycka sig på många olika sätt och hur man som pedagog kan uppmärksamma det, samt hur ett projekterande förhållningssätt och pedagogisk dokumentation gör det möjligt att möta barnens strategier och teorier – och låta dem ta plats på nya sätt i samhället.
    362:-
  • Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans (andra upplagan) Författare: Gunilla Essén, Erika Björklund och Leicy Olsborn Björby Svenska | Häftad | Utgiven 2020 Gunilla Esséns, Erika Björklunds och Leicy Olsborn Björbys bok Pedagogisk dokumentation – Utvecklas och lära tillsammans är en handfast bok om vad pedagogisk dokumentation är för något och varför det är ett så värdefullt verktyg. Men framförallt är det en bok som lyckas att pedagogiskt, inspirerande och tydligt visa hur man bär sig åt för att arbeta med pedagogisk dokumentation i praktiken, och få till det, och med hjälp av det utveckla verksamheten tillsammans med barnen. Författarna har reviderat boken utifrån nya läroplanen, Lpfö 18, och lagt till två nya kapitel i denna andra upplaga. Men precis som i den första finns här också en verktygslåda med samlade reflektions- och observationsverktyg, med ”protokoll” som kan laddas ner från förlagets hemsida.
    480:-

Anna Gjerde Natalie Jensen

DIGITAL FÖRELÄSNING: "DET ÄR G:ET SOM GÖR MANETEN MAGNETISK", 3 DECEMBER

Vilka utmaningar och möjligheter står vi inför när vi vill ge barnen möjlighet att utveckla språklig kompetens i meningsfulla sammanhang? Hösten 2022 anställdes sex språkutvecklare i Nynäshamn i syfte att utveckla ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt: SKUA, på de kommunala förskolorna. I den här föreläsningen problematiseras hur vi kan förstå SKUA i relation till den Reggio Emilia-inspirerade, projekterande undervisningsform som kommunen sedan tidigare tagit ställning för.

Gunilla Essen Och Leicy Olsborn Bjorby Liten Puff

DIGITAL FÖRELÄSNING: ATT UTVECKLAS OCH LÄRA TILLSAMMANS – MED PEDAGOGISK DOKUMENTATION SOM FÖRHÅLLNINGSSÄTT, 26 FEBRUARI 2025

En föreläsning om hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation i förskola och skola för att utveckla verksamheten tillsammans med barn och elever. Föreläsare: Gunilla Essén, pedagogista i Sigtuna/Märsta och Leicy Olsborn Björby, ateljerista i Västerås.

Liten Puff Filler Bollar Reggio Emilia Institutet

DIGITAL FÖRELÄSNING: ATT DANSA MED MILJÖN, 10 MARS 2025

En föreläsning som lyfter erfarenheter av att bygga, organisera, introducera och arbeta i mångfaldiga lärmiljöer. Föreläsare: Azarina Kander Birgersson, handledande specialpedagog, pedagogista, ateljerista och Marte Meo, Licensed Supervisor.