Visa: Exkl moms | Inkl moms

EXKL | INKL MOMS

Välkommen till mötesplatsen för Reggio Emilia-inspiration i Sverige. För dig som vill veta mer om vilka vi är och vad vi gör.

KLICKA HÄR

Vad letar du efter?

Våra produkter

  • Bordercrossing Författare: Istituzione – Kommunen Reggio Emilias förskolor och Reggio Children Svenska | Häftad | Utgiven 2019 Denna katalog – i storformat – berättar om utställningen "Bordercrossing – Möten med levande subjekt/Digitala landskap", som samlar och ställer ut projekt som förverkligats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Projekten beskriver hur barn idag har närmat sig, sett och undersökt naturen, genom varseblivningar, teorier och handlingar och genom förbindelser mellan analoga och digitala verktyg. Denna bildrika katalog (översatt från italienska) rymmer utställningsvepornas innehåll (såväl texter som bilder) i Bordercrossing som nu turnerar i svenska kommuner genom Reggio Emilia Institutet. I denna katalog medverkar också bland andra Paola Cagliari, ordförande för Istituzione – Reggio Emilias förskolor, med ett kapitel om forskningsanteckningar och Isabella Meninno, ateljerista, om tankarna bakom utställningen.
    368:-
  • En skola som berör Författare: Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell Svenska | Häftad | Utgiven 2014 Denna bok berättar om hur man kan arbeta med Reggio Emilias pedagogiska filosofi även i grundskolan, utifrån de erfarenheter som lärare och skolor som medverkade i Reggio Emilia Institutets treåriga skolprojekt gjorde. Boken tar också upp frågor om skolan som en demokratisk kunskapande mötesplats, pedagogisk dokumentation, mm. Redaktörer Per Dahlbeck och Kerstin Lagrell
    380:-
  • En bok om förvandling Författare: Åsa Hedberg Svenska | Häftad | Utgiven 2015 Denna bok berättar om ett naturvetenskapligt projekt, som inspirerats av Howard Gardners forskning om multipla intelligenser. Här får vi följa tjugo 4-5-åringar på avdelningen Djungeln på Trångsunds förskola under en hösttermin och vårtermin, 2011-12. Detta är den andra boken av ateljeristan Åsa Hedberg där hon bjuder på en lärorik och inspirerande inblick i ett spännande projekt i Trångsunds förskolor. Harold Göthson, grundare och seniorrådgivare vid Reggio Emilia Institutet och styrelseledamot i Reggio Emilias internationella Loris Malaguzzicentrum, medverkar med ett initierat förord, där han bland annat skriver: ”I denna bok får vi följa Åsa Hedbergs åstundan att synliggöra sin och sina kollegors förundran över hur små barns kunskaper och intelligens kan frigöras i kooperativt samarbete” och ”Helt enkelt en bok om hur vi kan lära – och förvandlas!”. ”En bok om förvandling”, liksom Åsa Hedbergs förra bok ”Ge litet luft till en kompis – barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan” ges ut av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Huddinge kommun.
    165:-
  • Bagarmossen och världen Författare: Författare: Del ur projektet ”Barnens tankar syns i Bagarmossen 2015-2017”, samt Karin Furness (text) och Christina Dackeus (bild) Svenska, engelska, spanska, arabiska, portugisiska och persiska | Spiralbunden| Utgiven 2019
    180:-
  • D som i Robin Hoods pilbåge Författare: Anna Barsotti Svenska | Häftad | Utgiven 1997 Denna bok beskriver ett kommunikationsprojekt på förskolan Diana i Reggio Emilia. Den ger även en bakgrund till den kommunala förskoleverksamheten där, en personlig sammanfattning av dess pedagogiska filosofi, en intervju med ateljeristan Vea Vecchi och ett utdrag från en fortbildningsträff, ledd av den förste ledaren för verksamheten, Loris Malaguzzi.
    210:-
  • Uppföljning och utvärdering för förändring Författare: Ingela Elfström Svenska | Häftad | Utgiven 2013 Ingela Elfströms avhandling 'Uppföljning och utvärdering för förändring – pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan' visar hur pedagogisk dokumentation kan hjälpa oss att få syn på barns tankar och idéer och hur vi kan arbeta vidare med dessa. Denna avhandling rymmer en ovanligt rik ”spretighet”, vilket gör att den också lyckas visa på vilken komplexitet ett verktyg som pedagogisk dokumentation har och måste ha. Här finns såväl en gedigen teoretisk grund som den fältstudie Elfström gjort på en förskoleavdelning under det läsår då hon följde tre pedagogers arbete med pedagogisk dokumentation på en avdelning med 20 femåringar. Ingela Elfström kallar sin forskningsmetod för ”experimenterande aktionsforskning”, vilket också gör hennes forskningsprojekt till ett intressant utvecklingsprojekt för många fler att ta del av.
    318:-
  • Varför pedagogisk dokumentation? Författare: Hillevi Lenz-Taguchi Svenska | Häftad | Utgiven 2013
    285:-

BARN OCH TING

Vad gör tingen med oss, med barnen och den pedagogiska praktiken? En fördjupnings-föreläsning om pedagogisk miljö för pedagoger och ledning i förskolan. Digital föreläsning 10 november med Karin Hultman.

NY SKRIFT I OM-SERIEN

"OM Där läroplanen tar slut tar praktiken vid – Liten bruksbok för kritisk läsning av läroplaner". Harold Göthsons skrift om vikten av att gå i dialog med och reflektera kring hur man kan och bör läsa läroplaner kritiskt.

WORKSHOP FÖR LEDARE

Workshop för ledare i förskolan. Praktiskt arbete och exempel på hur man kan lyfta och öka medarbetares motivation. 20 november i vår ateljé i Stockholm.